GRAMATYKALIZACJA MOWY U DZIECKA
Po pierwsze, przyjmuje się, że badanie gramatyki mowy dziecka jest możliwe już od samego początku rozwoju językowego, to znaczy już między pierwszym a drugim rokiem życia. Założenie to jest niezgodne z dotychczasowymi poglądami określającymi pierwsze wypowiedzi dziecka jako agra- matyczne. Uważa się, że dziecko od samego początku rozwoju mowy posiada specyficzną dla siebie gramatykę. Po drugie, rozwój gramatyki dziecka rozpatruje się dynamicznie, a więc traktuje się go jako proces, a nie, jak to czyniono do tej pory, jako pewien określony stan. Proces ten prowadzi do rozwoju gramatycznego systemu dziecka w kierunku zbliżania się do systemu gramatycznego ludzi dorosłych. Tak więc gramatykę można opisać nie tylko jako stan, który występuje w danym momencie, ale rówmież jako proces, w ramach którego gramatyka staje się coraz bardziej zbliżona do tej, jakiej używają dorośli posługujący się danym językiem (por. G. W. Shugar, 1975).